مخزن پروسس (فرآیند)

در صنایع غذایی برای فرآوری و عمل آوری یک محصول نیاز به دما دهی جهت میکس و یا اشباح نمودن دو یا چند فرمول میباشد . مثلا برای تولید شربت باید آب ، اسانس ، شکر و رنگ دهنده های مجاز با یکدیگر در دمای ۵۵ تا۶۵ درجه میکس شوند ، سپس به جهت میکروب زدایی و مدت ماندگاری بیشتر عمل پاستوریزاسیون در دماهای ۷۶ الی ۸۶ درجه انجام میگیرد و پس از آن جهت بسته بندی دمای آنها به ۴ الی ۴۵ درجه سانتیگراد تقلیل می یابد . تمام این عملیات فرآوری شربت در مدت زمان محدودی و در یک مخزن استیل باید انجام پذیرد و از انجاییکه به خدمت شما عرض شد در این فرآیند دو بار دما افزایش یافته و یک بار کم گردیده است ،توام با اینکه مدام در حال میکس شدن بوده است. برای انجام این فرآیند میبایست مخزن استیل مورد نظر از لایه هایی برای عبور دادن سیال گرم و سرد برخوردار باشد . برای عبور دادن بخار و آب سرد چیلر یا آیس بانک از دور این نوع مخازن استیل یک لایه با تحمل فشار بخار و تنش حرارتی سرمایی طراحی میگردد ، سپس جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی در هنگام تولید محصول یک لایه محافظ گرمایی استیل بر روی آن به همراه عایق های مورد نیاز طراحی میگردد . حال پس از پایان کار طراحی میبینیم که ما دارای یک مخزن استنلس استیل به سه جداره هستیم که هر یک عمل مربوط به خود را انجام میدهند و دارای میکسر و همزن تمام استیل نیز میباشند .

در صنایع دارویی هم به همین شکل برای ساخت محصولات دارویی و اسپانسیون ها و یا قرص های خاصی از مخازن سه جداره استفاده میگردد و مجدداً عملیات بالا در شرایط فرمولاسیون تولید انجام میپذیرد تا از چند محصول متناوب و غیر همسان یه محصول فرآیند تولید گردد . شایان ذکر میباشیم که استانداردهای تولید مخازن در صنایع دارویی با صنایع دیگر متفاوت میباشد و میبایست قسمت های ورودی و خروجی اتصالات مخازن دارویی به همراه سطوح داخلی و خارجی از استانداردهای پولیش کاری و الکتروپولیش خاصی بهره ببرند .

در صنایع شیمیایی فرآیند های متفاوت تری وجود دارد و سختی کار نیز بیشتر میباشد ، با توجه به اکثر فرآیند های شیمیایی که در جهان انجام میگیرد این محصولات دارای PH های بالا و متفاوتی هستند که این خصیصه آنها باعث بروز مشکلاتی برای مخازن استیل کاربردی در این صنایع میگردد . برای کنترل این خورندگی در بدنه داخلی و خارجی از آلیاژهای متفاوت تر استیل که مقاوم در برابر خورندگی هستند ( استنلس استیل 316 ) استفاده میگردد . نوع فرآیند به همان شکل میباشد ، ولی دما ها و نوسانات خیلی متفاوت تر از صنایع غذایی و دارویی میباشد . در بعضی از محصولات تولیدی شیمیایی دما مورد نیاز تا 360درجه سانتیگراد بالا رفته و امکان این وجود دارد که محصولی دیگر دمای 30- درجه سانتیگراد را نیاز داشته باشد ، به همین جهت طراحی و ساخت مخازن سه جداره و یا پروسس تانک استیل در صنایع شیمیایی متفاوت تر میباشد

مخزن پروسس یا پروسس تانک استیل چیست؟

پروسس تانک یا مخزن پروسس یک مخزن استیل ایزوله شده (ایزو تانک) بشمار می آید.

این مخزن قابلیت های پخت ، میکس (مخلوط سازی) ، سرد کردن و گرم کردن سیال داخلی خود را دارد.

سازندگان ایزو تانک یا مخزن پروسس از موتور های مختلفی برای این مخزن استفاده می نمایند. از موتور هایی همچون موتور هموژن ، موتور جت و سایر موتور های پر قدرت موجود در بازار ، زیرا یکدست شدن مواد بسیار با اهمیت است.

یکی از کاربرد های فرآوان مخزن پروسس در نگهداری شیر و تولید لبنیات می باشد به همین دلیل از پروسس تانک در عملیات های پاستوریزاسیون استفاده می شود.

بدنه مخازن پروسس یا پروسس تانک چه ویژگی ای دارد؟

با توجه به اینکه این نوع مخزن برای مواد غذایی ، دارویی و آرایشی استفاده می گردد باید در ساخت آن از فلز ضد زنگ و ضد بو و بهداشتی استفاده کرد.
فلز استیل با گرید های ۳۰۴ و ۳۱۶ کاملا بهداشتی ، ضد بو ، ضد زنگ یا در اصظلاح نگیر می باشد.
در ساخت بدنه داخلی پروسس تانک از استیل با گرید ۳۰۴ یا ۳۱۶ استفاده می شود.
برای جوشکاری داخلی و بیرونی از جوشکاری آرگون استفاده می گردد در این جوشکاری از فیلر (میله) های استیل در خلاء هوا استفاده می گردد تا
استیل بطور کامل و یکدست جوش بخورد و سپس روی آن عملیات پولیش گلنس انجام می شود
تا هیچ اثری از جوشکاری باقی نماند و رنگ یا بویی را به سیال داخل مخزن منتقل نکند.
اما ساخت پروسس تانک به اینجا ختم نمی شود مخزن پروسس دارای یک لایه ژاکت حرارتی نیز می باشد.
ژاکت حرارتی اصطلاحی است که برای جداره دوم در صنعت بکار می برند.
این جداره گرمایش و سرمای بدنه اصلی یا جداره اول را تامین می نماید.
گرما در این جداره توسط بخار و یا روغن داغ و سرما توسط مایع سرد کننده یا آب سرد به سیال داخل مخزن منتقل می گردد.
برای پوشاندن جداره دوم از یک لایه ورق استیل یا ورق آلومینیوم به انتخاب خریدار استفاده می شود که به زیبایی مخزن پروسس نیز کمک می نماید.

مزایای مخزن پروسس استیل

این مخازن نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر سازه ها دارند و

در مقابل عواملی همچون زنگ زدگی ها و خوردگی ها از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند.

از دیگر مزایای تانکر پروسس استیل نوع آلیاژی که در تانکر بکار رفته می باشد.

این نوع استیل ضد زنگ نیز از آلیاژهای فلزی که با محیط زیست سازگاری دارند محسوب می شوند.

در تولید استیل ضد زنگ از انرژی و منبع طبیعی استفاده می شود

که دارای طول عمری طولانی است و قابلیت بازیافت شدن را هم دارند.

زمینه های کاربرد مخزن پروسس استیل:

جهت نگهداری کنسانتره میوه

جهت ذخیره و نگهداری عرقیجات گیاهی

جهت پردازش و تکه تکه کردن میوه ،تهیه مارمالاد و پودر میوه

بهداشتی ترین نوع مخزن می باشد به جهت نگهداری ماست و خامه و شیر و دیگر محصولات لبنیاتی می باشند

تهیه ی سس و فرآوری سوپ

پروسس تانک برای خامه با طعم میوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *